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Environmental reportage

workshop con John Trotter e Massimo Berruti

Sabato 15 e domenica 16 ottobre, dalle 10 alle 17
220 euro (più 30 euro per quota associativa 2022)
prezzo early bird 190 euro fino al 15 settembre

Per info e iscrizioni: of@officinefotografiche.org

 

Il reportage ambientale è un mezzo importante di approfondimento per un tema di grande attualità la cui comprensione è assolutamente vitale. Il nostro pianeta ed i suoi ecosistemi vivono una crisi profonda le cui ripercussioni sono ancora sconosciute, eppure, le minacce alla loro integrità non accennano a diminuire.

Berruti e Trotter hanno lavorato per anni alla rappresentazione di questa complessità ed al racconto di una crisi che ha origine nell’uomo tanto quanto le sue immense conseguenze per esso.
Individuando tematiche la cui natura a livello locale potesse essere rappresentativa di una criticità ben più estesa e mantenendo la questione ambientale come filo conduttore del proprio racconto, si sono entrambi addentrati nelle vicende umane alla frontiera di queste crisi, fornendo una interpretazione coerente ed esaustiva delle problematiche ambientali che hanno scelto per le loro narrazioni.

“Come posso individuare una storia rilevante a proposito di crisi ambientale?”
“Problemi o soluzioni? Quale approccio può soddisfare al meglio le mie esigenze narrative?
“Qual è la portata della storia che sto cercando di raccontare?”.
“Quanto voglio/devo mostrare per raccontare questa storia?”.

Queste sono solo alcune delle domande che guideranno il workshop tenuto dai due autori ad Ottobre.

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Environmental reportage is an important medium for a highly topical issue whose understanding is absolutely vital. Our planet and its ecosystems are experiencing a profound crisis whose repercussions are still unknown, and yet, the threats to their integrity show no signs of abating.

Berruti and Trotter have worked extensively on the representation of this complexity and the telling of a crisis that is as much rooted in man as its immense consequences for him.
By identifying issues whose nature at the local level could be representative of a much broader criticality, and keeping the environmental issue as the main thread of their narrative, they have both delved into the human stories at the frontier of these crises, providing a coherent and comprehensive interpretation of the environmental issues they have chosen for their narratives.
“How can I identify a relevant story about an environmental crisis?”
“Problems or solutions? Which approach can best meet my narrative needs?
“What is the scope of the story I am trying to tell?”
“How much do I want/need to show to tell this story?”.

These are just some of the questions that will guide the workshop held by the two authors in October.

 

portraitMASSIMO BERRUTI

È solo per caso che nel 2003, mentre frequenta il corso di laurea in Biologia alla Sapienza di Roma, scopre il suo interesse per la fotografia che lo porterà presto ad essere rappresentato prima dall’Agenzia Grazia Neri e poi a diventare membro di AgenceVU nel 2008.

Lavora come fotografo documentarista e collabora regolarmente con prestigiose riviste internazionali, come National Geographic, TIME e New York Times, realizzando progetti personali incentrati su dinamiche sociali e geopolitiche.

È conosciuto soprattutto per il suo lungo progetto in Pakistan, da cui ha tratto il soggetto del suo primo libro, Lashkars, Ed Actes Sud, prodotto dalla Fondazione Carmignac.

Berruti ha vinto numerosi premi, tra cui il Joop Swart Masterclass, 2 World Press Photo Awards e 3 Pictures of the Year International, un Visa d’Or Award, il Magnum Foundation EF, il Carmignac Photojournalism Award e la Fellowship to the W. Eugene Smith Award, oltre a molti altri.

Il lavoro di Berruti è stato esposto in gallerie e musei, tra cui la Saatchi Gallery di Londra, il Nobel Peace Center di Oslo, la MEP di Parigi e in importanti festival internazionali come VISA POUR L’IMAGE e Arles.

Una selezione delle sue immagini fa parte della collezione Carmignac, della collezione Farnesina del museo MAXXI di Roma.

Dopo aver lasciato AgenceVU nel 2017 è diventato uno dei membri fondatori di MAPS Images, che riunisce un numero importante di fotografi e creativi di fama internazionale.

 

JohnTrotterByRobertClarkJOHN TROTTER

A native of Missouri, in the Midwestern United States, I worked as a newspaper photojournalist for fourteen years, on stories large and small, local and international. I photographed people and events ranging from local high school athletes to national political conventions and documented the United States’ military interventions in Panama, Haiti and Somalia.

On a spring day in 1997, while photographing in Sacramento, California, a gang of a half-dozen angry young men accosted me, demanding my film. I was summarily beaten, kicked and stomped, left for dead, bleeding on a sidewalk in front of a group of horrified children. I remember almost none of it.

I began to re-surface in the next weeks, and found myself residing at Sierra Gates, a quiet, pine-paneled brain injury treatment residence. I was unclear how I arrived there or even why I was there at all. Over the next 2 1/2 months I took the first unsteady steps I needed in order to rebuild my life, which would include re-learning how to walk and even re-learning how to remember.

My experience of the world had changed drastically, especially my relationship with time, which I learned was due to my diminished short-term memory and attention capabilities. Six months after my release from Sierra Gates, as an exercise with my speech therapist, I decided to return there to photograph. Having been attacked because I was a photographer I needed to learn how to be a photographer once again, and to understand why my life had become so different. As the criminal justice process unfolded over the next two years, I continued to photograph at Sierra Gates until I could no longer emotionally bear it. But it was through this act of fixing images of my experiences outside my injured brain that I learned to place myself once again in time.

I didn’t know what to do with these pictures at first, but with the help of friends I was invited to a printing/editing residency at Light Work and eventually to exhibitions at festivals and galleries in France, Germany and the U.S. After much cognitive and psychological work, I will finally publish a book of the pictures, The Burden of Memory, later this year.

In Mexico, on March 24, 2001, the fourth anniversary of my attack, I took my first pictures for what became an ongoing project focusing on the massive human alteration of the Colorado River.